100 jaar oud worden dankzij zoete aardappel?

Mar 03, 2020
zoete aardappel gezond, gezond eten, vegan, plantbased, plantaardig

In één van de blue zones (gebieden in de wereld waar mensen het gezondst oud worden), Okinawa in Japan, wordt veel, heel veel zoete aardappel gegeten. Het Okinawa dieet bestaat voor zeker 95% uit een gezond plantaardig voedingspatroon. De verrassing? Zeker 60% van hun calorieën komen van zoete aardappels. Veel mensen uit Okinawa bereiken met gemak een leeftijd van 100 jaar of ouder en welvaartsziekten komen hier nauwelijks voor.

De zoete aardappel, ook wel bataat, is een knol uit Latijns-Amerika. Hoewel we het vaak de naam zoete aardappel geven, is het geen familie van de Hollandse aardappel. Qua vorm lijken ze een beetje op elkaar, hoewel de zoete aardappel vaak wat groter is. 

De zoete aardappel is mega gezond en bevat heel veel voedingsstoffen. Een zoete aardappel zit boordevol gezonde complexe koolhydraten en is dit een weldaad voor je lichaam. 

Waarom is de zoete aardappel zo goed voor je?

  • Veel kalium. Kalium werkt samen met Natrium, wat bijdraagt een verlaging van de bloeddruk. 

  • Veel koper. Koper zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen en het houdt je hart gezond. Wanneer je te weinig koper binnen krijgt, heb je meer kans op een hoge bloeddruk en een hoog cholesterol.

  • De oranje zoete aardappels bevatten betacaroteen. Dit zorgt niet alleen voor de oranje kleur, maar het is ook een ontstekingsremmend antioxidant.

  • Zoete aardappelen bevatten naast betacaroteen veel andere antioxidanten wat bijdraagt aan een gezond immuunsysteem.

  • Ondanks de zoete smaak heeft de zoete aardappel een lage glycemische index, wat ervoor zorgt dat je er lang op door kan en dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. 

  • Zoete aardappels bevatten veel vezels. Vezels bevatten weinig calorieën, maar je raakt toch goed verzadigd. De meeste vezels zitten in de schil. Vezels zorgen voor een goede stoelgang en een gezonde darmflora. Vezels zorgen ervoor dat een teveel aan cholesterol uit voeding wordt opgenomen en afgevoerd. 

  • Veel vitamine A. Vitamine A draagt bij aan een gezond immuunsysteem, is ontstekingsremmend en heeft een antivirale werking. 

  • Veel magnesium. Magnesium werkt tegen depressies en hoofdpijn. Het helpt spieren herstellen en heeft een kalmerende werking. 

  • Verder bevatten zoete aardappels veel vitamine C, vitamine A, vitamine B5, Vitamine B3 en Vitamine B6.

Wat kun je doen met een zoete aardappel?

De zoete aardappel is veelzijdig. Er zijn talloze manieren om een zoete aardappel te bereiden en verwerken. Hier zijn een aantal ideeën: 

  • Snij een zoete aardappel in frietjes en bak dit in de oven op 200 graden voor ongeveer 20-25 minuten. Tip: serveer de frietjes met een eigen gemaakte ketchup. 

  • Maak een gevulde zoete aardappel. Snij een aantal zoete aardappelen door de helft en leg ze in de oven. Laat de zoete aardappel ongeveer een uurtje bakken op 180 graden. Lepel de inhoud van de zoete aardappel in een kom en doe hier je favoriete kruiden, peulvruchten en stukjes groente bij. Meng dit goed door elkaar en lepel de inhoud terug. Zet eventueel nog 5-10 minuten in de oven om te verwarmen. 

  • Maak een zoete aardappelcurry. Snijd een uitje en teentje knoflook in stukjes. Bak dit (het liefst in scheutjes water) totdat de uitjes glazig zijn. Voeg de zoete aardappel en eventueel nog wat andere groente toe, samen met een scheut kokosmelk en curry kruiden. Voeg eventueel nog water toe en laat dit 20 minuutjes sudderen. Serveer de curry met zilvervliesrijst. 

  • Maak een buddha bowl. Snij een zoete aardappel in stukjes en zet dit in de oven op 200 graden, gedurende 20-25 minuten. Bak wat champignons en peulvruchten met je favoriete kruiden en kook quinoa of zilvervliesrijst met een beetje zout en peper. Snij wat paprika en komkommer in stukjes. Leg alle ingrediënten op je bord. Strooi er eventueel nog wat verse kruiden overheen en eet smakelijk!

 

Bronnen

Wilcox, DC, Scapagnini, G, Willcox BJ. Healthy aging diets other than the Mediterranean: A focus on the Okinawan Diet, Published online 2014 Jan 21. doi: 10.1016/j.mad.2014.01.002

Sho, H. History and Characteristics of Okinawan Longevity Food. Asia Pac J Clin Nutr. 2001;10(2):159-64.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Volg mij op mijn reis. Wat kun je verwachten? Praktische informatie over gezonde voeding, beweging, omgaan met stress, duurzaamheid en gedragsverandering.

Je gegevens zijn veilig bij ons. Geen spam of delen met derden. Klik hier om het Privacy beleid te lezen.