7 praktische stappen om je geluk te verhogen

"Geluk is erg onwiskundig. Je moet het delen om het te vermenigvuldigen." - Loesje.

Verlaging van je stressniveau is verhoging van je gelukniveau en andersom
Dat werpt meteen een hele praktische vraag op: wat is effectiever: focus op stressmanagement of focus op geluksverhoging. Of allebei? En wat is het verschil tussen de eerste aanpak en de andere?

De bevindingen van Positive Psychology op gelukmanagement
Er is een interessant wetenschappelijk onderzoek opgezet naar het effect van positieve benadering in coaching. In dit onderzoek werd met name gekeken naar de effectiviteit van coaching van voetbalteams. Teams uit groep 1 werden gecoacht door te werken aan de negatieve, beperkende blokkades van spelers. De teams uit groep 2 werden gecoacht op het verbeteren van hun bestaande talenten en kwaliteiten. Wat bleek? De vooruitgang van de positief gecoachte teams was duidelijk en significant hoger dan die van het andere team waarbij de aandacht werd gezet op het verbeteren van negatieve aspecten. Daar was weliswaar ook vooruitgang, maar duidelijk minder.

Wat kun je met dit feit in je dagelijkse leven?
Richt je op datgene in jou en jouw leven dat je als positief ervaart. Train jezelf daarin en maak daarmee gebruik van een belangrijke levenswet: 'wat je aandacht geeft, dat groeit'. Focus je voortdurend op ellende en pech, dan versterk je dat. Andersom geld ook: door je te focussen op je welzijn en geluk laat je dit groeien. Dit is goed nieuws dat je kunt gebruiken om jezelf te her-programmeren. Wat is daarvoor nodig? Met gerichte bewustzijnstechnieken kun je zelf je welzijn en geluk verhogen.

Wij zijn programmeerbaar
Klinkt dit je vreemd in de oren? Wij mensen kunnen onszelf her-programmeren en daardoor ons dagelijkse gedrag veranderen. Wij worden continu door anderen beïnvloedt en wij beïnvloeden anderen voortdurend. Daar berust de wetenschap van de reclame op. Dat is een leerzaam voorbeeld van programmerende beïnvloeding van ons gedrag. Uiteraard met het doel dat jij hun product koopt. Accepteer en besef dat het zo werkt, je gedrag is programmeerbaar. Leer zelf werken met dit principe ter verhoging van je eigen geluk en gezondheid. Hoe? Door de wetten op dit gebied te begrijpen en toe te passen op jezelf.

Hoe gebruiken je dit inzicht in je eigen leven?
Hier volgt een methode om je geluksfactor blijvend te verhogen. Het geloof in wat je doet is van doorslaggevend belang. Ook de duur van je positieve herprogrammering is belangrijk. Het neemt minimaal een maand om diepere gedragsprogramma’s uit je jeugd en familiegenen te veranderen en te vervangen door vrije, nieuwe, zelfgekozen programma’s. Wat zijn bewustzijnsprogramma’s? Dat zijn diepe overtuigingen over jezelf en het leven. Een voorbeeld van zo’n negatief en beperkend bewustzijnsprogramma is het geloof: ‘niemand houdt van mij’ of ‘overal waar ik kom ontstaat ellende’ of ‘ik ben een sukkel’. Deze overtuigingen zijn van grote invloed op je dagelijkse leven. Focus je op geluk of ellende?

Hoe verander je zo’n programma?
Nu komen we tot de kern: hoe verhoog je praktisch je geluksfactor? Wat werkt wel en wat niet? Een uitsluitend mentale conditionering, dus 'praten in jezelf, tegen jezelf' werkt helaas maar een klein beetje, zelfs na maanden van herhaling. De combinatie van doel, beeld, gevoel en met name gevoelens van vertrouwen en dankbaarheid, werkt sneller en dieper en dus veel beter. Gevoelens zijn zo veel krachtiger in de programmering van je zelfbewustzijn dan een droge, mentale instructie. Hier volgt een effectieve methode.

7 stappen ter versterking van je Geluk
Ga even zitten en adem rustig. Richt je aandacht naar binnen. Dan:

  1. Visualiseer je doel, namelijk: 'jij bent stabiel gelukkig'. Versterk dit door jezelf in een situatie te zien die jou gelukkig maakt.
  2. Versterk dat positieve gevoel door je aandacht erop te richten.
  3. Richt je aandacht op je hart met behoud van het gevoel
  4. Voel warmte, liefde en waardering voor jezelf - de kleinste impuls is al effectief!
  5. Voel geloof en vertrouwen in de effectiviteit van wat je nu doet
  6. Voel dankbaarheid voor al het mooie in je leven
  7. Anker dit geheel met je intentie in je bewustzijn. Je intentie is voldoende!

Dit is de gouden combinatie die het beste werkt. Het werkt nog beter als je deze geluksformule duidelijk en helder uitspreekt voor jezelf, zodat je de boodschap nog dieper in je bewustzijn vastzet. Als je dit een keer per dag, of bijna elke dag, een minuut doet, bouw je een positief, zelf-voedend bewustzijnsprogramma op dat steeds sterker en stabieler wordt. Al na vier tot zes weken merk je dat je dramaverslaving aan het afnemen is en dat de geluksfactor stijgt en stabieler wordt. Ook je innerlijk rust neemt er door toe.

Geluk is maakbaar Er is veel onderzoek naar de beïnvloeding van geluk, met de duidelijke conclusie: geluk is maakbaar. Je kunt leren om gelukkiger te worden! Het is een kwestie van de juiste programmering, bijvoorbeeld door systematische zelf- beïnvloeding, consequent toegepast over een bepaalde periode - minimaal een maand. Beter een jaar. Besef ook: de verhoging van jouw geluksfactor is tegelijkertijd goed voor je omgeving en voor de wereld. Vraag je dit eens af: wat is jouw best mogelijke bijdrage aan je eigen leven én aan de wereld? Inderdaad: zelf gelukkig zijn. 

 

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates! 

Meld je aan voor de nieuwsbrief en krijg de beste tips voor meer energie, een gezond hart en lichaam!

Aanmelden
Close

50% Compleet