Hoe kun je zelf je cholesterol verlagen?

Vaak wordt een te hoog cholesterol ontdekt, wanneer er al andere hart- en vaatklachten zijn. En dat is jammer, want een te hoog cholesterol zorgt er namelijk voor dat er een grotere kans is dat je hart- en vaatziekten krijgt. Een te hoog cholesterol is op zichzelf niet echt merkbaar, daarom is het essentieel om ervoor te zorgen dat je cholesterol niet te hoog wordt en dat je zo snel mogelijk van een te hoog cholesterol af komt. Lees in dit artikel hoe je dat doet.  

Gezonde leefstijl

Zelf je cholesterol verlagen is mogelijk. Hoe dan, vraag je je misschien af? Ten eerste met een gezonde leefstijl. In de kern gaat een gezonde leefstijl om het volgende: voldoende bewegen (zo’n 30 minuten per dag), niet roken en gezond eten. Een kwestie van doen, zou je denken. Toch vinden veel mensen dat laatste, gezond eten, best lastig. Want hoe zorg je ervoor dat je alles binnenkrijgt en geen tekorten oploopt? 

Gezond eten

Om zelf je cholesterolwaarden te kunnen verlagen is het essentieel om over te gaan op een hoogwaardig plantaardig voedingspatroon. Mensen die vanuit onderzoeken over zijn gestapt op dit voedingspatroon, zetten alle tekenen van hart- en vaatziekten stop en keerden deze vaak zelfs geheel om!

Onderzoek naar cholesterolverlaging

In de jaren 80 deden dr. Esselstyn en dr. Ornish onderzoek naar het verlagen van cholesterolwaarden en naar het stopzetten en genezen van hart- en vaatziekten. Omdat mensen in gebieden van de wereld waar hart- en vaatziekten niet (vaak) voorkomen op een overwegend plantaardig voedingspatroon leven, kregen de onderzoeksgroepen tijdens deze onderzoeken alleen plantaardige voeding voorgeschoteld.

Resultaten

In het onderzoek van dr. Esselstyn hadden veel deelnemers aanvankelijk te horen gekregen dat er niets meer aan te doen was en dat hun klachten erger zouden worden. Maar wat gebeurde er toen ze meededen aan het onderzoek van Esselstyn?

Het gemiddelde cholesterol daalde van 6.35 mm/l naar 3.50 mm/l. Mensen die een cholesterolwaarde hebben van boven 6.22 mm/l worden geclassificeerd als ‘verhoogd risico’. Mensen met een cholesterolwaarde van lager dan 3.89 mm/l zijn ‘heart attack’-proof. Dit is de grootste daling van cholesterol die ooit is waargenomen in medisch onderzoek.

21 jaar na het onderzoek gaf Esselstyn een update. Alle deelnemers waren nog in leven en in goede gezondheid.

In het onderzoek van dr. Ornish waren er twee vergelijkbare groepen mensen met hart- en vaatziekten. Één groep werd gezet op een plantaardig voedingspatroon, beweging en stressmanagement. De tweede groep volgde het reguliere medische advies op. Na een jaar werd gekeken wat de resultaten waren. De mensen in groep 1 waren weer gezond en hadden hun hart- en vaatziekten omgedraaid en hadden nu gezonde cholesterolwaarden. Veel van de deelnemers hadden een gezond gewicht bereikt en ervoeren meer energie. Bij groep 2 waren er geen positieve veranderingen. Hun kransslagaderen waren zelfs nauwer geworden en er hadden zich juist meer klachten ontwikkeld.  

Conclusie

Een effectieve en veilige manier voor het verlagen van een te hoog cholesterol is overstappen op een plantaardig voedingspatroon, naast voldoende te bewegen en stress te vermijden. Hart- en vaatziekten worden in 99% van de gevallen veroorzaakt door voeding en leefstijl. Daar ligt dan ook de bron van de aanpak. Door terug te gaan naar gezonde voeding en een gezonde leefstijl zorg je voor een optimaal cholesterol en kun je hart- en vaatziekten vaak zelfs genezen. Oja, en bijwerkingen? Die zijn er dan niet, behalve een gezond gewicht en meer energie


Lees ook 'Wat is cholesterol?'.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates! 

Meld je aan voor de nieuwsbrief en krijg de beste tips voor meer energie, een gezond hart en lichaam!

Aanmelden
Close

50% Compleet