De juiste voeding en de juiste beweging = succes!

We weten allemaal dat sporten goed is voor je gezondheid, maar hoe zit het met plantaardig eten? Wellicht heb je al weleens gehoord dat mensen met een plantaardig eetpatroon gemiddeld 10 jaar langer leven. Mensen die iedere dag genoeg bewegen leven ook langer. Uit onderzoek is gebleken dat het positief aanpassen van je voeding naar gezond plantaardig eten, een veel groter gezondheidseffect heeft dan alleen beweging. Echter, door beide te combineren ontstaat een ijzersterke combinatie!

Hoe zit dit?
In dit voorbeeld behandelen we de kracht van gezonde plantaardige voeding en beweging op de ziekte kanker. Grondlegger Nathan Pritikin staat aan de bakermat van het behandelen van chronische westerse ziekten - zoals kanker en hart- en vaatziekten – met gezonde plantaardige voeding en levensstijl. Hoewel Pritikin zich in eerste instantie alleen op gezonde voeding richtte, voegde hij later ook beweging toe aan zijn programma.

Om te er achter te komen welk onderdeel van het programma zijn programma zo effectief maakte, werd onderzocht of de positieve gezondheidseffecten kwamen door het eten van gezonde plantaardige voeding óf door beweging.

Het onderzoek
Het experiment werd opgezet met drie groepen mensen. De eerste groep veranderde niets aan hun leefstijl. Dit was de controlegroep die standaard Amerikaans voeding at, zonder beweging. De tweede groep bestond uit mensen die al 14 jaar lang zeer regelmatig naar de sportschool gingen en intensief sporten. Deze groep sportte wel, maar at een standaard Amerikaans dieet, net als de controlegroep. De derde groep at al 14 jaar een hoogwaardig plantaardig dieet gecombineerd met milde lichaamsbeweging, zoals 30 tot 60 minuten wandelen per dag.

Even terzijde maar wel interessant: ondanks hun intensieve sportgedrag, had de tweede groep toch overgewicht met een gemiddeld BMI van 26,6, terwijl de groep mensen met een gezond plantaardig dieet en matige lichaamsbeweging een ideaal lichaamsgewicht hadden.

Welke groep was het best in staat kankercellen te doden?
De wetenschappers namen petrischaaltjes vol met menselijke prostaatkankercellen en mengden die met bloed van deelnemers uit elke groep. Dit om vast te stellen welk bloed het beste in staat is de kankercellen te doden. Eén manier van het lichaam om van kankercellen af te komen, is om de kankercellen ‘zelfmoord’ te laten plegen. Deze kankercelsterfte zijn als oplichtende vlekjes waar te nemen in het petrischaaltjes. 

Groep 1 - Controlegroep

Hier zie je de resultaten van groep 1, de controlegroep die een standaard Amerikaans dieet at, zonder lichaamsbeweging. Ook al aten de mensen in deze groep ongezond en bewogen ze nauwelijks, het lichaam blijkt in staat te zijn een aantal kankercellen op te ruimen.

 

Groep 2 - Sporters

Vervolgens bekijken we de resultaten van de tweede groep, de sporters. Er is duidelijk te zien dat het bloed van groep 2 aanzienlijk meer kankercellen laat sterven. Lichaamsbeweging heeft dus zin en draagt bij aan betere gezondheid.

 

Groep 3 – Gezonde plantaardige voeding en lichaamsbeweging

Wat gebeurt er met de kankercellen na toevoeging van bloed van mensen uit de derde groep? (Gezonde plantaardige voeding en lichte lichaamsbeweging) We zien tweemaal zoveel kankercelsterfte als bij groep 2.

Een goed samengesteld plantaardig dieet heeft veel gezondheidsvoordelen tegenover een dieet hoog in dierlijke producten, aldus De Academy of Nutrition and Dietetics, de grootste Amerikaanse organisatie op het gebied van food professionals. Ook een van Amerika’s grootste non-profit zorgverzekeraars, Kaiser Permanente, heeft naar de wetenschap gekeken en raadt nu een gezond plantaardig dieet aan bij het voorkomen en behandelen van welvaartsziekten. Voormalig voorzitter van de Amerikaanse American College of Cardiology is plantaardig gaan eten na het wetenschappelijk bewijs gezien te hebben.

Om je gezondheid en energie naar een hoger niveau te brengen, terwijl je zonder moeite overtollige kilo’s verliest, is het belangrijk om zoveel mogelijk gezonde plantaardige voeding te eten. Daarnaast is het ook goed om regelmatig te bewegen, maar jezelf afbeulen in de sportschool is niet nodig als je er niet van houdt.

Bronnen:

  • Barnard RJ, Ngo TH, Leung PS, Aronson WJ, Golding LA. Prostate. A low-fat diet and/or strenuous exercise alters the IGF axis in vivo and reduces prostate tumor cell growth in vitro. 2003 Aug 1;56(3):201-6.
  • Barnard RJ, Gonzalez JH, Liva ME, Ngo TH. Effects of a low-fat, high-fiber diet and exercise program on breast cancer risk factors in vivo and tumor cell growth and apoptosis in vitro. Nutr Cancer. 2006;55(1):28-34.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates! 

Meld je aan voor de nieuwsbrief en krijg de beste tips voor meer energie, een gezond hart en lichaam!

Aanmelden
Close

50% Compleet