Schrijf je nu in op de wachtlijst voor de 4-weekse Healthy Heart Cursus in Amsterdam door hier te klikken!

Book review: healthy plantbased cooking!

Ik verbaas me er altijd over hoeveel er mogelijk is op het gebied van plantaardig koken. Het is vaak echt heel simpel. Plantaardig eten is helemaal niet moeilijk! Kijk maar naar de drie plantaardige kookboeken in deze blog.

Ooit hoop ik ook een boek te schrijven over gezonde plantaardige voeding, net zo mooi als deze drie toppers: Kickstart, The Happy Pear en Thug Kitchen.

Ze hebben een duidelijke overeenkomst: de recepten zijn allemaal goed te doen, gezond en plantaardig.

1. Kickstart - naar een energieke en gezonde levensstijl

Haar boek de Vegarevolutie smaakte naar meer. In de Vegarevolutie gaf Lisa Steltenpool ons naast recepten informatie over gezondheid, dierenwelzijn, milieu en duurzaamheid. Hierin bewees Lisa al dat eerlijk en duurzaam eten lekker en gezond is. In Kickstart richt Lisa zich op het bieden van praktische oefeningen en checklists om vandaag nog gezonder te leven en om eventueel af te vallen.

Bewustwording zou een heel goed thema zijn in het eerste deel van Kickstart. Lisa geeft heel duidelijk aan wat de gevaren zijn van diëten ("een dieet is een korte sprint naar een killer biknibody, niet een levenslange rit naar vitaliteit"), hierbij loopt ze met haar lezers langs een aantal bekende diëten (Paleo, Atkins, Dr. Frank) en vertelt waarom je deze beter niet kunt doen. Ze legt ook uit waarom het zo belangrijk is om te sporten ("spieren zijn calorieslurpers waardoor afvallen makkelijker wordt"). Verder geeft Lisa veel tips om ervoor te zorgen dat je niet teveel eet, zodat je op gewicht kunt blijven of kunt afvallen. Zo vertelt ze dat het handig is om kleinere bordjes te pakken, om voor het ontbijt en de lunch een stuk fruit te nemen, om veel water te drinken (bijv. twee glazen water zodra je wakker wordt). Verder geeft Lisa mooie voorbeelden van dagmenu's, waarin je alles binnenkrijgt wat je lichaam nodig heeft.

In het tweede deel van Kickstart kan de lezer 65 recepten vinden. Veelzijdig, kleurrijk en lekker! Ik heb een tiental recepten geprobeerd en er was er niet één die ik niet lekker vond. De recepten kosten weinig moeite en tijd. De meeste ingrediënten zijn gewoon in de supermarkt verkrijgbaar en makkelijk te gebruiken. Voor elk moment van de dag heeft Lisa ongeveer 10 recepten (ontbijt, lunch, salades, soepen, hoofdgerechten, desserts, tussendoortjes en smoothies).

Als diëtiste weet Lisa waar ze het over heeft. Ze maakt gebruik van veel recente wetenschappelijke onderzoeken, om haar verhaal te bevestigen. Hiernaast kan Lisa het allemaal ook nog eens heel goed en duidelijk kan uitleggen, zodat je bewust wordt van je voedingspatroon, nuttige kennis opdoet en gelijk aan de slag kunt.

Score:

• gezonde recepten: 10
  • gemak: 8
  • informatie: 10

2. The Happy Pear - healthy, easy, delicious food to change your life

Het kleinste boek van de drie is het boek van het duo The Happy Pear, de tweeling David en Stephen Flynn uit Ierland. Na het oprichten van succesvolle groentewinkels, een koffiezaak met bakkerij en winkel, en een veelbekeken kanaal op youtube was het tijd voor een boek. In dit boek beginnen ze met het vertellen van hun verhaal rondom voeding, "Our Two-man Food Revolution". Met hun motto "eat more veg" beginnen ze hun boek. Geïnspireerd door Ghandi ("We must be the change we want to see in the world") hebben David en Stephen een missie. Hun kennis en passie over voeding delen om de wereld gezonder te maken.

Net als bij ThugKitchen worden er tussen de recepten door weetjes vermeld, bijvoorbeeld over zuurdesembrood. Ook worden er handige tips vermeld, bijvoorbeeld de do's en dont's om hart- en vaatziekten te voorkomen/te verminderen. Aan het eind van elk recepthoofdstuk (breakfasts, soups, salads, mains, desserts, cakes and sweet treats) leer je meer over bijvoorbeeld The Happy Pear Community, of over The Happy Pear toolkit (wat te doen met bepaalde ingrediënten als aubergine en avocado).

Van The Happy Pear heb ik geleerd hoe makkelijke het is om bijvoorbeeld humus te maken. Hier moest ik wel even tahin voor in huis halen. Ik wist eerst niet wat dat was (sesampasta), maar nu is het een vast onderdeel op mijn boodschappenlijst. Ook kon ik geen volkoren pita broodjes in de reguliere supermarkt vinden. In Ierland ligt het in iedere supermarkt. Gelukkig vond ik het bij EkoPlaza en GoodyFoods en ook dit is een vast item geworden op mijn boodschappenlijst. David en Stephen vermijden suiker en gebruiken in plaats hiervan graag dadels in hun baksels. Qua smaak zelfs lekkerder dan suiker en je behoudt de vezels van de dadels, waardoor je geen lege calorieën hebt. Ik ben wederom nog geen recept tegengekomen die niet lekker was. De gerechte van deze vrolijke tweeling staan binnen mum van tijd op tafel en zijn makkelijk te maken.

David en Stephen hebben ook een website, met heel veel lekkere recepten en receptvideos met veel humor en duidelijke instructies. Ze komen dagelijks met een 5-minute-meal, die ook echt na 5 minuten naar binnen gewerkt kan worden.

Score:

• gezonde recepten: 10
  • gemak: 8
  • informatie: 8

3. Thug Kitchen - eat like you give a f*ck

Dit boek is een #1 New York bestseller. De makers van het boek nemen geen blad voor de mond en vertellen je met een hoop humor waar het op staat. Het boek geeft je alle info en technieken die je nodig hebt "om zelf een paar mensen een schop onder hun reet te geven" en "zodat jij die stoere motherfucker in de keuken kunt worden."

Tussen de recepten door weetjes gedeeld, "kennis snuiven", over het verschil tussen kokosmelk en light kokosmelk bijvoorbeeld. Ook krijg je tussen de recepten door tips, "basic shit", over hoe je bijvoorbeeld een mango kunt snijden.

De meeste recepten zijn super gezond, maar bij een paar recepten wordt gebruik gemaakt van suiker en witte bloem. Als je dit niet wilt, dan zou je natuurlijk gedroogd fruit en (kokos/lijnzaad/volkoren tarwe)meel kunnen gebruiken.

De ingrediënten in de recepten zijn niet moeilijk te verkrijgen. De meeste ingrediënten liggen gewoon in het schap van de supermarkt of die heb je misschien al wel in huis. Dit boek laat goed zien hoe makkelijk het eigenlijk is om plantaardig te eten.

Door het taalgebruik, de humor, de heldere tips en de 'no-nonsense' recepten vind ik dit echt een boek voor mannen.

Voor een indruk van de ThugKitchen recepten, kijk op de site of bekijk hier de super grappige trailer van het boek.

Score:

• gezonde recepten: 7,5
  • gemak: 9
  • informatie: 8

Deze drie boeken kunnen je helpen om de overstap te maken naar een plantaardig voedingspatroon. Wist je dat een plantaardig voedingspatroon het beste is voor je hart en voor je lijf? Op die manier krijg je alle antioxidanten, phytonutriënten, vitaminen en mineralen binnen om je hart en lichaam optimaal te ondersteunen.

Vele onderzoeken door onder andere Dr Dean Ornish (‘Reversing Heart Disease’), Dr Caldwell Esselstyn (‘Prevent and Reverse Heart Disease’), Dr Michael Greger (‘How not to die’) en Dr Colin Campbell (‘The China Study’) hebben meerdere malen bewezen dat je met een plantaardig voedingspatroon hart- en vaatziekten en andere westerse ziekten kunt voorkomen èn genezen!

Wil jij dit ook voor een gezond hart en lichaam? Meld je dan hier aan voor 4-weekse Healthy Heart cursus! In deze cursus krijg je alle informatie en praktische tips die je nodig hebt om zo goed mogelijk voor je lichaam te zorgen. Samen met anderen ervaar je wat plantaardige voeding voor jou kan doen!

Blog geschreven door Petricia Siepman

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates!

Meld je aan voor de nieuwsbrief en krijg de beste tips voor meer energie, een gezond hart en lichaam!